Waarom is helpen zo belangrijk?

Ik heb van helpen mijn speerpunt gemaakt in het zakendoen. Ik ben ervan overtuigd dat deze insteek op de lange termijn vruchtbaarder is dan in een zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk binnen te harken. Hieronder zie je hoe ik tot deze manier van werken ben gekomen.

 

Van oudsher zie je in de handel vaak het volgende gebeuren:

  1. de verkoper biedt zijn waren aan (op de markt, in een winkel, etc.)
  2. als de koper eerst advies wil krijgen, vraagt hij dat aan de verkoper
  3. de verkoper probeert in zijn advies de koper een bepaalde richting in te sturen
  4. de koper maakt een keus, al dan niet beïnvloed door het praatje van de verkoper

We gaan ons nu even concentreren op stap 2 en 3.

 

In stap 2 zie je dat het initiatief bij de koper komt te liggen. Hij mag ervan uitgaan dat de verkoper deskundig is, dus is het logisch dat hij hem om advies vraagt. Maar hoe zit het dan met de kopers die niet zo mondig zijn en niet om advies durven vragen? Wordt hun keus dan bepaald door factoren als intuïtie, smaak en prijs?

 

Als de verkoper wil dat de koper een (vaste) klant wordt, zou hij dat koste wat het kost moeten vermijden. Hoe? Simpel. Door zelf het initiatief te nemen, de koper (figuurlijk) bij de hand te nemen en hem te begeleiden door het aankoopproces heen.

 

Dat brengt ons bij stap 3. Of de verkoper nu gevraagd of ongevraagd een advies geeft: het initiatief, ja zelfs de macht, ligt bij hem, de verkoper. En zoals u wellicht weet, zijn veel mensen geneigd de macht die ze hebben te misbruiken. Er zijn zelfs verkopers die u en mij iets kunnen aansmeren waar we helemaal niets aan hebben, maar waar we op dat moment nog blij mee zijn ook…

 

Maar uiteindelijk zal toch het gevoel gaan overheersen dat we zijn belazerd. Wat heeft de verkoper dan bereikt? Misschien een leuke omzet voor die dag, maar de kans dat we nog ooit iets bij hem of de firma waarvoor hij werkt kopen, is erg klein.

 

Het kan ook anders!

De werkwijze zoals die hierboven staat, kom je, helaas, dagelijks tegen. Het is echter niet de werkwijze van Gideon International. Ik wil jou, als klant/bezoeker, bij de hand nemen en ervoor zorgen dat je de keus maakt die voor jouw situatie van toepassing is en waar jij dus het meeste aan hebt. Dat is helpen.

 

Ik geloof in langdurige relaties en die kun je alleen maar opbouwen als er wederzijds vertrouwen en respect is. Die twee zaken kan ik enkel verdienen door jou zo goed mogelijk, op korte én op lange termijn, te helpen.

 

Dit principe pas ik toe op alle activiteiten die onder de vlag van Gideon International ondernomen worden.

 

Kijk in de menubalk waarmee ik jou en jouw organisatie vooruit kan helpen.