Social Lyft

Als bedrijf ontkom je er tegenwoordig niet aan om ‘online’ te zijn. Een eigen website wordt als vanzelfsprekend beschouwd, hoewel er nog heel wat bedrijven zijn die geen of een niet functionerende website hebben. Toch is alleen een website niet meer voldoende. Een bedrijf moet ook ‘iets’ doen met social media.

 

In de Verenigde Staten, waar men op dit gebied voorop loopt, voorspellen deskundigen dat bedrijven die binnen enkele jaren geen werk hebben gemaakt van social media, het heel moeilijk gaan krijgen. Misschien denk je dat het niet zo’n vaart zal lopen en zeker niet in Europa, maar als je verder leest, zul je zien dat je hiermee beter geen risico kunt nemen.

 

Mond-tot-mondreclame

Ik vertel je niets nieuws als ik zeg dat mond-tot-mondreclame één van de belangrijkste, zo niet dé belangrijkste manier is om aan nieuwe klanten te komen. Die mond-tot-mondreclame vond voorheen, in het analoge tijdperk, plaats op straat, in het café, bij de sportvereniging, kortom op plaatsen waar mensen elkaar tegenkwamen.

 

Dat gebeurt nog wel, alleen vindt in deze tijd heel veel contact plaats via social media zoals Facebook en Twitter. Bovendien, als iemand op zoek is naar een bepaald product of een bepaald bedrijf, dan gebruikt 90 tot 95% van de mensen daarvoor internet.

 

Traditionele media zoals kranten, de telefoongids en zijn broertje met de gele bladzijden worden nauwelijks nog daarvoor gebruikt, terwijl adverteren in een dergelijk medium zo veel kost dat dat niet of nauwelijks terug te verdienen is. Zeker de jongere generatie doet in deze tijd vrijwel alles met de smartphone, de iPad, de laptop enzovoort.

 

Geen omkijken naar jouw social media

Dat is ook de reden waarom steeds meer bedrijven de stap zetten naar permanente aanwezigheid op social media. Het probleem daarbij is dat ze vaak niet weten hoe ze daarmee moeten beginnen, laat staan wat er verder moet gebeuren. Gelukkig bestaan hiervoor specialisten: Social Media Managers. Zo iemand kan jouw bedrijf helpen om bijvoorbeeld een Facebook- en Twitter-account op te zetten, maar ook om die accounts regelmatig (vaak dagelijks) bij te houden.

 

Maar daarmee houdt het takenpakket van een Socia Media Manager niet op. In overleg kan hij of zij voor een bedrijf tweets (Twitter-berichten) versturen, Facebook-vrienden en LinkedIn-contacten zoeken, YouTube-video’s online zetten en zelfs bijhouden of er op belangrijke plaatsen, zoals bepaalde forums, over het bedrijf of zijn producten/diensten wordt gesproken en daarop de juiste actie ondernemen.

 

Hiermee hebben we een tweede, zeer belangrijke reden te pakken waarom voor je bedrijf aanwezigheid op social media belangrijk is. Of je nu wel of geen Facebook- of Twitter-account hebt: er wordt toch over jou en je bedrijf gepraat. Dan kun je er maar beter voor zorgen dat je erbovenop zit!

 

Negatieve berichten kunnen voor omzetverlies zorgen; daarom moet daar op de juiste manier mee worden omgegaan, het liefst zodanig dat de ‘klager’ een ‘fan’ wordt. Maar natuurlijk kunnen er ook positieve berichten verschijnen en dat zijn uitgelezen kansen om aan goede referenties te komen. Die kun je dan weer gebruiken voor de verdere promotie van je bedrijf/product/dienst.

 

Waarom Social Lyft?

Zoals je ziet bieden social media u, meer dan welke andere media dan ook, de gelegenheid om nieuwe klanten binnen te halen, om bestaande klanten aan je te binden en om de vinger aan de pols te houden. Toch is het verstandig om niet meteen alles wat je nu doet overboord te gooien. Beter is om, afhankelijk van je doelen, je branche en je doelgroep, een uitgebalanceerd plan op te stellen waarin de sterke punten van de verschillende media optimaal worden benut.

 

Binnen Gideon International bestaat een aparte tak voor Social Media Management, onder de naam Social Lyft.

 

Wil je meer weten over Social Lyft en/of over andere activiteiten van Gideon International, vul dan het contactformulier hieronder in. Ik streef ernaar om uiterlijk de volgende werkdag contact met je op te nemen. Bellen mag natuurlijk ook: 06-20 58 34 37.

 

Neem vrijblijvend contact op